Menyembuhkan masalah mata

Air Kelapa Untuk Mata Anda: Menjalani aktiviti-aktiviti harian kita memerlukan penglihatan yang baik.  Begitu ramai yang  gagal untuk mengekalkan penglihatan yang baik sehingga usia tua. Disebabkan itu biasanya  orang yang berumur mempunyai masalah mata seperti glaukoma dan katarak.

Glaukoma ialah satu penyakit mata di mana tekanan bendalir dalam bola mata menjadi terlalu tinggi dan menjejaskan darah halus dan saraf optik. Ia satu syarat bahawa sesuatu perlu dilakukan kerana jika tidak dirawat, glaukoma boleh membawa kepada buta. Malah di Amerika ia dikatakan punca utama seseorang menjadi buta.




Satu lagi penyakit mata amat ditakuti ialah katarak dimana dikatakan kanta mata berawan.  Ia biasa terjadi terhdap orang-rang yang umur meningkat tua dan jika menjadi lebih teruk, ia bakal memerlukan pembedahan. Katarak yang teruk perlu diubati kerana ia boleh menjejaskan aktiviti-aktiviti biasa seperti membaca atau memandu.

Ada yang mendakwa air kelapa boleh menjadi satu ubat alternatif untuk masalah mata seperti glaukoma dan katarak. Sebuah artikel dalam buku, Coconut Water for Health and Healing oleh Bruce Fife berkata yang air kelapa ialah penyelesaian ubat titis mata sempurna atau bagi cucian mata. Meletakkan air kelapa dalam mata boleh menyembuhkan masalah mata yang wujud seperti katarak dan menghalang masalah mata daripada berkembang.

Mengambil pertimbangan didalam cerita ini, air kelapa mengandungi ciri-ciri antimikrob dan elektrolit semula jadi yang dapat membantu mendapatkan penglihatan yang baik. Hanya membasuh mata dengan air kelapa atau gunakan satu penitis pada mata. Kemudian disapu bersama sehelai tuala kecil panas. Ia boleh membantu penglihatan mata yang jelas, dan menyembuhkan masalah mata yang wujud serta menghalang penyakit-penyakit mata.


Selain daripada menggunakan air kelapa, di sini ialah tip-tip lain untuk kesihatan mata lebih baik.




Bagaimana Untuk Menjaga Mata Anda
Makan makanan berkhasiat.  Diet harian anda dipenuhi dengan makanan yang kaya dengan Vitamin A seperti skuasy dan karot-karot. Elakkan kecederaan mata. Lindungi mata kita dari kemalangan-kemalangan dan kecederaan ketika menjalankan sesuatu aktiviti harian.