Minyak masakan yang terbaik

Selain daripada minyak kelapa , terdapat banyak pilihan minyak  seperti minyak zaitun, minyak canola, minyak biji flax , dan lain-lain. Kesemua mereka menyediakan banyak manfaat untuk badan dan ialah satu alternatif lebih sihat untuk minyak sayur-sayuran biasa. Bagaimanapun laporan baru-baru ini mengemukakan antara semua minyak sihat didapati di pasaran, minyak kelapa nampaknya adalah pilihan terbaik untuk dijadikan kaedah minyak masak.






Menurut Samara Felesky-Hunt, seorang pakar kesihatan dan berdaftar sebagai pakar diet, orang sepatutnya masih berwaspada terhadap pilihan makanan mereka, sekalipun mereka menggunakan bahan-bahan sihat seperti minyak zaitun, minyak canola malah minyak kelapa. Ia bererti jika sekalipun mahu menggunakan minyak bagi tujuan kesihatan, ia tidak bermakna anda boleh memakan makanan yang bergoreng dengan kerap.

Pakar kesihatan juga berkata bahawa ada beberapa minyak yang tidak sesuai untuk dijadikan minyak goreng dan kerana mereka risau tentang kesan buruk minyak angin pada  suhu yang tinggi. Felesky Hunt menerangkan yang minyak sihat seperti pokok flaks, canola dan minyak zaitun hilang nilai pemakanannya apabila dipanaskan." Selain daripada itu, minyak ini boleh menjadi toksik dan karsinogenik apabila dipanaskan.




Manakala minyak kelapa  tidak terdedah kepada sebatian-sebatian yang berbahaya.