Maklumat anda perlu tahu tentang 'Minyak Kelapa Dara'

Minyak kelapa dara sangat popular pada masa kini. Banyak orang yang berminat pasti akan mempunyai pelbagai persoalan. Berikut adalah senarai soalan-soalan yang paling kerap ditanya mengenai minyak kelapa dara dan jawapan.



 
Adakah minyak kelapa dara selamat?

Minyak Kelapa Dara bukan ubat tetapi makanan. Ia tidak mempunyai apa-apa kesan sampingan. Tetapi individu yang berbeza dan ada yang mungkin akan mengalami tindak balas yang berbeza. Yang paling biasa ialah pergerakan usus yang longgar atau cirit-birit. Ini adalah kerana komponen asid laurik minyak kelapa yang anti-bakteria, anti-virus, dan kerja-kerja anti-protozoa untuk menghapuskan bakteria buruk dari sistem anda.
Untuk mengelakkan ini, adalah disyorkan ambil bersama 3-4 sudu besar. Bahagikan setiap dos yang lebih kecil sepanjang hari. Anda juga boleh memilih untuk mengurangkan pengambilan VCO anda. Sesetengah orang mungkin alah kepadanya, walaupun ianya jarang berlaku.

Kos minyak kelapa dara?
Minyak kelapa dara adalah mahal kerana pengeluarannya adalah susah dan sangat lengkap. Ia perlukan ketelitian untuk memastikan kualiti yang terbaik. Hanya kelapa sihat yang digunakan. Selepas penuaian,  kelapa diproses secepat mungkin untuk mengelakkan kerosakan. Oleh kerana VCO dibuat dengan kelapa segar, ia tidak memerlukan penapisan lanjut. Sifat antioksidan semula jadi membuat minyak sangat stabil.

Bagaimana ia berbeza dari minyak kelapa?

Dalam membeli minyak kelapa dara, anda boleh mencari jenama yang tidak dilabelkan sebagai VCO. Minyak kelapa jenis ini dikenali sebagai minyak kelapa RBD dan digunakan dalam beberapa cara yang berbeza dari minyak kelapa dara. Tag RBD bermaksud bahawa ia telah melalui penapisan, pelunturan dan penyahbauan. Minyak diekstrak dari kopra kelapa. Berbeza dengan minyak kelapa dara yang mengekalkan rasa yang berbeza dan aroma kelapa segar, minyak kelapa hambar dan tidak berbau. Warnanya kekuningan, mempunyai tekstur yang tebal, dan melebur pada suhu sekitar 76 ° F. Ia mengekalkan Rangkaian komponen Asid Lemak Sederhana kelapa segar walaupun ia mungkin mengandungi sisa-sisa. Sesetengah minyak RBD adalah melalui proses hidrogenasi, bermakna ia dibuat dengan ditekan ke dalam molekul untuk membuat minyak dengan takat lebur yang lebih tinggi. Asid lemak trans yang hadir dalam hydrogenated oils adalah sangat toksik.

Minyak kelapa sebelum ini dilihat sebagai tidak sihat. Mengapa tiba-tiba disyorkan untuk digunakan hari ini?

Persepsi bahawa minyak kelapa tidak baik untuk kesihatan telah terbukti salah oleh pelbagai kajian saintifik yang dilakukan oleh ahli sains dan pakar-pakar.Penemuan terkini menunjukkan bahawa minyak kelapa mengandungi asid laurik yang tinggi(juga hadir dalam susu ibu manusia) yang sangat bermanfaat dalam serangan virus, bakteria, dan lain-lain patogen. Bahan antimikrob boleh digunakan untuk melawan pelbagai penyakit yang termasuk malah HIV membawa maut yang menyebabkan Aids.