Minyak Kelapa Dara dan Lemak Trans

Sebab-sebab mengapa minyak kelapa dara adalah baik untuk anda, ini kerana VCO bebas lemak Trans.  Setiap orang harus sedar bahawa Trans lemak adalah salah satu komponen makanan yang boleh memberi pelbagai jenis penyakit serius.Minyak sayuran separa hidrogenasi mengandungi 40% atau lebih lemak Trans. Ia adalah ramuan biasa dalam industri makanan global. Ia hadir dalam makanan seperti donat, keropok, dan kuih-muih. Jika anda memeriksa label makanan anda dan melihat minyak sayuran berhidrogen, ia bermakna bahawa anda akan menelan lemak Trans yang berbahaya.


Kenapa lemak Trans adalah tidak baik?

Badan kita tidak mempunyai enzim protein yang diperlukan untuk memecahkan lemak tiruan ini.Penggunaan terlalu banyak lemak tepu meningkatkan risiko penyakit jantung dan strok kerana ia menimbulkan LDL (kolesterol tidak baik) peringkat di dalam darah dan menurunkan HDL (kolesterol baik). Ia melemahkan sistem peredaran darah dan mempunyai kesan negatif ke atas metabolisme. Lemak trans dalam diet b oleh  mendedahkan seseorang kepada pelbagai jenis penyakit seperti kencing manis, asma, kegemukan, dan lain-lain penyakit yang imunisasi auto. Malah National Academy of Sciences (NAS) berkata bahawa asid lemak trans tidak penting dan tiada manfaat untuk kesihatan manusia








Mengapa menggunakan VCO?

Tidak seperti lain-lain minyak, Minyak Kelapa Dara adalah tepu dan stabil supaya ia tidak perlu melalui proses penghidrogenan yang separa. Minyak kelapa dara tidak mempunyai Trans lemak dan dengan penggunaan yang  kerap ianya dapat mengelakkan penyakit-penyakit yang membawa maut dan degeneratif.