Dapatkan Kalium Dari Air Kelapa

Adakah anda tahu bahawa kalium adalah salah satu mineral yang paling penting yang diperlukan oleh badan? Ia adalah ramuan yang penting utama sel manusia kerana ia merupakan elektrolit utama di dalamnya. Bersama-sama dengan natrium, kalium dalam badan mengawal fungsi-fungsi saraf dan otot serta mengekalkan imbangan air. Selain daripada itu, kalium juga membantu menukar gula dalam darah menjadi glikogen dan juga terlibat dalam pengeluaran tenaga dan sintesis otot.Berikut adalah beberapa tanda-tanda bahawa tahap kalium: otot lemah, kekurangan tenaga, kejang otot, kebas, rasa loya, muntah-muntah, refleks lambat, kekejangan perut, dll.

Pendek kata, untuk mengekalkan kesihatan yang baik, seseorang itu perlu memastikan bahawa mereka mempunyai kalium yang mencukupi di dalam badan. Malangnya, ramai orang gagal untuk mendapatkan cukup kalium kerana mereka gagal untuk makan makanan berkhasiat yang mengandungi mineral. Kalium banyak dalam buah-buahan dan sayur-sayuran seperti kekacang dan pisang.
Tetapi adakah anda tahu bahawa jika anda mahu mempunyai lebih banyak potassium, apa yang anda perlu lakukan adalah minum air kelapa. Ia dikatakan bahawa air kelapa mempunyai lebih potasium berbanding pisang.Ini adalah kerana manakala pisang bersaiz sederhana mengandungi 422 mg kalium, secawan air kelapa mengandungi 600 mg kalium. Ini bermakna bahawa air kelapa merupakan sumber terkaya kalium. Malah untuk mendapatkan jumlah yang sama kalium sebagai salah satu akan mendapat dengan secawan air kelapa, salah satu keperluan untuk makan sama ada 12 cawan beras, enam cawan kubis cincang, atau lima grapefruits besar.

Jadi untuk mengekalkan kesihatan yang baik dan menyimpan penyakit di teluk, hanya minum air kelapa dan anda akan mendapat semua manfaat yang baik.