Penyelidikan terkini membuktikan Minyak Kelapa bermanfaat untuk kesihatan

Minyak kelapa kini dianggap sebagai salah satu antara minyak paling berkhasiat di dunia. Walau bagaimanapun, terdapat satu masa apabila minyak kelapa dianggap tidak baik untuk kesihatan kerana kandungan lemak. Dengan kajian terkini mengenai kesan-kesan minyak kelapa telah membuktikan bahawa kepercayaan bahawa minyak kelapa menyebabkan penyakit jantung dan penyakit lain hanyalah mitos yang tidak adil.

Dan sehingga kini, ahli-ahli sains terus melakukan penyelidikan untuk ujian lanjut manfaat kesihatan minyak kelapa dara (VCO). Malah penyelidikan baru yang inovatif yang dilakukan di Sri Lanka oleh Profesor Kapila Seneviratne dan pasukannya di Universiti Kelaniya menunjukkan bahawa minyak kelapa mengandungi ciri-ciri yang boleh mencegah atau menyembuhkan pelbagai penyakit.

Profesor Kapila Seneviratne berkata, "Kajian kami telah membuktikan bahawa minyak kelapa sebenarnya tidak mengandungi fenolik anti-oksida yang diketahui boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari."

Pasukan Prof. Seneviratne meluangkan kira-kira lima tahun menganalisis komponen kimia minyak kelapa dan hasil kajian mereka kini disiarkan dalam penerbitan yang berprestij di seluruh dunia.

Kajian itu berkata bahawa minyak kelapa mempunyai tiga jenis utama; minyak kelapa dara, minyak kelapa dari kopra dan minyak kelapa tradisional (kebanyakannya buatan sendiri).

Kajian ini juga mendapati bahawa pecahan bukan lipid minyak kelapa mengandungi sebatian seperti fenolik-antioksidan, yang boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari. Bagaimanapun, ia adalah penting untuk mengetahui jenis minyak yang digunakan untuk penyelidikan kerana bergantung pada kaedah pengekstrakan, komposisi fenolik-antioksidan yang berbeza-beza.

Dia berkata, "Terdapat kemungkinan yang melalui proses hidrogenasi atau minyak bertapis yang digunakan dalam eksperimen boleh membawa kepada keputusan yang berbeza-beza."Berbeza dengan minyak zaitun, komponen-komponen kimia minyak kelapa adalah tidak diketahui oleh ramai, oleh itu penyelidikan Seneviratne dan pelajar menyediakan maklumat baru.




Profesor itu berkata, "Kami telah mengenal pasti beberapa sebatian fenolik yang hadir dalam minyak kelapa dan  tidak ada di dalam minyak zaitun. 

Satu laporan dari The Sunday Times berkata, "Kami mendapati bahawa minyak kelapa kaya dengan sebatian fenolik berkesan meningkatkan keupayaan anti-oksidan dalam darah. Ia juga menyimpulkan bahawa jumlah fenolik-antioksidan yang tertinggi ditemui dalam minyak kelapa tradisional. Kajian ini juga membuktikan bahawa minyak kelapa mengekalkan sifat-sifat yang baik walaupun tertakluk kepada suhu yang tinggi seperti dalam masakan.  Justeru, kebanyakan fenolik anti-oksida yang terdapat di dalam minyak kelapa juga adalah haba yang sangat stabil.

Oleh yang demikian, minyak kelapa adalah minyak yang paling sesuai untuk memasak seperti menggoreng. Kajian menunjukkan bahawa minyak kelapa tradisional mempunyai sifat-sifat anti-oksidan yang sangat baik. Walau bagaimanapun, pengeluaran minyak tradisional mengambil masa yang lama dan terhad kepada kawasan-kawasan luar bandar, kata Prof. Seneviratne.